Kijken: korte documentaire ‘Mala Hierba’ over hennepindustrie in Nepal

De documentaire is het resultaat van een samenwerking van Springfield, een groot vrijetijdskledingbedrijf, en het Spaanse modemerk Hemper.

0
- Advertentie -
- Advertentie -

In de korte documentaire over de hennepindustrie in Nepal ‘Mala Hierba’ krijgen we een prachtige kijk hoe het daar aan toe gaat. De documentaire is het resultaat van een samenwerking van Springfield, een groot vrijetijdskledingbedrijf, en het Spaanse modemerk Hemper.

Sinds een jaar zijn beide merken actief in Nepal. Zo hebben ze de lancering van de eerste 100% fairtradecollectie in Springfield mogelijk gemaakt.

“Dit is een dubbel duurzame collectie, omdat het net zo belangrijk is om voor de aarde te zorgen als voor de mensen die erop leven. In Springfield en Hemper geloven we dat het essentieel is om kleine gebaren te waarderen, die een grote impact kunnen hebben”, zei Rosario Treviño, directeur van MKT Springfield.

100% fairtrade accessoires collectie uit Nepal

Het resultaat: een collectie accessoires voor mannen en vrouwen ontworpen door Springfield en waarin Hemper haar netwerk van medewerkers in Nepal ter beschikking heeft gesteld van het bedrijf, waardoor het mogelijk wordt om deze 100% fairtrade collectie te produceren.

De productvoorstellen zijn gericht op rugzakken en heuptasjes voor hem, maar ook op shopper bags en toiletartikelen voor het haar. Bovendien weerspiegelt het kleurenpalet het gebruik van natuurlijke kleurstoffen gemaakt met granaatappel, indigo en andere ecologische pigmenten die respectvol zijn voor zowel de huid als de planeet.

“(…)verandering die moet plaatsvinden binnen de mode-industrie(…)”

In samenwerking met producer Canada maken Springfield en Hemper deze reis door Nepal om al die mensen achter de hennepindustrie op te nemen en een stem te geven. De documentaire, geregisseerd door Adriana Roslin, vertelt over de verandering die moet plaatsvinden binnen de mode-industrie; de op een na meest vervuilende industrie ter wereld.

Mala Hierba

“Mala Hierba” probeert een stem te geven aan al die mensen die normaal niet gezien kunnen worden(…)

“Mala Hierba” is het verhaal van een land, zijn mensen en zijn tradities. Vakmanschap en authenticiteit worden de hoofdrolspelers van een stuk dat een alternatieve manier van werken wil presenteren, met duurzaamheid en eerlijke handel. Een verhaal dat op een bewuste manier het productieproces van een collectie vertelt.

Onder hen is de familie Bogati een voorbeeld van degenen die, afkomstig van afgelegen plaatsen in het land waar hennep traditioneel wordt geoogst en verwerkt, naar Katmandu verhuisden om daar hun eigen werkplaats te openen met de weefgetouwen die ze zelf hadden gebouwd. Daar, en dankzij projecten als Springfield & Hemper, hebben ze hun bedrijf uitgebreid en kunnen ze tien keer sneller produceren dan voorheen.

“Mala Hierba” probeert een stem te geven aan al die mensen die normaal niet gezien kunnen worden, maar die erachter staan ​​en zonder wie verandering niet mogelijk zou zijn. Dit is het initiatief van Springfield en Hemper. Laten we hopen dat dit het begin is van verandering.

- Advertentie -
- Advertentie -